Hvad er en “Sales funnel” / Salgstragt?

Hvad er en “Sales funnel” / Salgstragt?

En salgstragt er i bund og grund en markedsføringsstrategi. Det er hvordan dine kunder går fra “Hvem er du?” til “Ja, jeg vil købe!”

Det er kaldt en salgstragt fordi den er bred i toppen og small i bunden. I toppen har du alle dine potentielle kunder og i bunden alle dine trofaste kunder. Opgaven og formålet med strategien er at forvandle alle de potentielle kunder i toppen til trofaste kunder i bunden. Lad os se nærmere på hvordan du kan gøre dette.

I toppen af tragten
Her har vi alledem der ikke kender din virksomhed, produkter eller services. Måske kender nogle få potentielle kunder dig, men det drejer sig om at få dit navn udbredt. Det drejer sig om at skabe omtale af dit produkte eller bare troværdighed omkring dit brand. Det er her du vil bruge tid på at tænke på dit personlige brand. Du vil have et stort fortrin hvis du allerede er aktiv på de sociale medier, men hvis det ikke er tilfældet så er det nu du skal begynde at skabe indhold for din målgruppe.

Du skal ikke fortvivle hvis du ikke allerede har en stor fanskare. Selv de bedste og mest kendte influencers begyndte med at det kun var deres mor der fulgte dem. Tænk på din målgruppe. Hvem kan de være og hvad er deres ønsker og drømme og begynd at skabe indhold til dem.

Husk at det er vigtigt at tænke både på de produkter du ønsker at sælge  men også at skabe indhold, produkter og sevices som dine potentielle kunder føler er nærværende og giver værdi for dem.

Det er også her hvor du laver en professionel hjemmeside med en rigtig god landing page, hvor besøgende kan skrive sig op til noget af værdi – så som et nyhedsbrev, et blog abonnement eller en gratis guide.

Dette vil være dit første kontaktpunkt med dine kunder af mange.

Midten af tragten

Nu da du har etableret den første kontakt med dine potentielle kunder vil dit mål være at udbygge relationen med kunderne.

Lad os sige at du i toppen af salgstragten fik dem til at tilmelde sig et nyhedsbrev og det var inklusiv en gratis guide eller kursus, men nu er der gået uger eller måneder og du har ikke sendt et eneste nyhedsbrev.  Nu er du ved tabe dem, da målet i midten af tragten er hvor du opbygger din troværdighed hos dine potentielle kunder så du må ikke svigte dem og spilde din investering i at få dem ind i din salgstragt.

Din opgave er at fortælle dem hvem du er, og hvorfor de bør investere deres tid i dig eller din virksomhed. Tilliden og troværdigheden kan du opbygge ved at tilbyde en gratis service eller produkt. For eksempel kan en konsulentvirksomhed tilbyde cases om hvordan man har hjulpet andre kunder, brugbar og underholdende indhold og mest værdifuldt – din tid.

Det vigtigste er at du er konsistent ved at løbende at kommunikere med dem via e-mail eller hvis de følger dig på sociale medier, så løbende at komme med nye indlæg. Her kan du også opfordre dem til at kommentere dine indlæg så du får skabt en dialog med potentielle kunder.

Tuden af tragten
Nu skulle du gerne have nået til et punkt hvor dine kunder stoler på dig. De har modtaget alle dine gratis gaver fra toppen af tragten (som de fik for at registrere sig på din hjemmeside), og fra midten af tragten (e-mails med spændende indhold eller andre spændende ting) og de har fået en fornemmelse af hvem din virksomhed er. Nu er det du spørger om et salg. Du vil selvfølgelige gerne fortsætte med at opbygge tillid og troværdighed, men du vil også gerne tilbyde noget af større værdig til dem.

Sandsynligvis er dine kunder kommet til et punkt hvor de er klar til at tage en købsbeslutning. Det er din opgave at tilbyde dem noget som er så tiltrækkende at de er parat til at købe lige nu. En metode er at tilbyde et webinar der ender med en call-to-action. Lad os sige at dit webinar er “Kom i form til summer”. I slutningen af webinaret tilbyder du et medlemskab til dine online fitnesskurser til en meget lav pris. Du kan også oprette salgssider og salgsemails. Du kan vælge din strategi alt efter hvad der virker bedst med dine kunder. Pointen er at du fortsætter med at tilbyde spændende indhold samtidig med at du tilbyder dine kunder nogle stærke tilbud på dine produkter.

Afslutning
At opbygge en salgstragt er et vigtigt værktøj, når du skal skaffe nye kunder, hvor du i forvejen ikke er kendt af kunden og hvor du først skal opbygge tillid og troværdighed.

  • Seneste indlæg
Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
follow me

    ×
    Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
    follow me
    Latest Posts