Social media marketing trends 2019

Social media marketing trends 2019

Nu da 2018 hastigt nærmer sig sin afslutning er det på tide at se på hvad vi kan forvente os af 2019 når det gælder social media marketing. Social media marketing er en relativ ny disciplin og derfor  er det naturligt at området ændrer sig hurtigt. Lad os derfor se hvad på vi kan forvente for 2019:

Social Media Listening
Her scanner du sociale medier for omtale af din virksomhed, brands, konkurrenter, produkter, nøgleord eller andet alt efter dine grunde til at til at foretage social listening.  P.t. er de mest almindelige grunde at man ønsker at holde øje  med virksomhedens eller organisationens image eller at man øsnker at forbedre kundeservicen.

Den virkelig trend for 2019 er at det vil blive mere udbredt også at benytte metoden til at genere kundeemner eller social medie salg. Der er allerede kommet det første værktøjer til dette og det kommer naturligt da mange bruger sociale medier til at lufte deres frustrationer, ideer, drømme, ønsker og produktanmeldelser.

Videoindhold
YouTube er allerede den næststørste søgemaskine efter Google og nogle undersøgelser nævner at snart vil op til 80% af vores forbrug online være video. Dette gælder især live indhold, hvor YouTube tidligere var dominerende men på det sidste er både Facebook og Instagram kommet godt med.

Video opleves af de fleste som mere troværdig og især live events skaber stor troværdighed.

Så der er gode grunde til at begynde med at skabe videoindhold. Ligesom ved skrevne blogs og skriftlig materiale er det vigtigt at det fremstår spændende og har relevans for dit produkt eller service.

Micro-influencers
I de sidste par år er det blevet populært med sociale medie influencerer på Facebook, YouTube, Instagram og Twitter. Nogle når nu til flere end traditionelle tv-programmer. Da de især på det sidste har fået stor opmærksomhed betyder det også at priserne for deres services er steget voldsomt. Det er derfor naturligt at man begynder at kigge på dem der ligger i niveauet under og det har ledt til micro-influencer markedsføring.

Ud over prisen er det ofte nemmere at finde influencers der passer bedre til din niche, samt deres følgere er sandsynligvis mere interesseret i dine produkter og services. Typisk har de 10.000 følgere eller mindre, men de færre følgere er af en langt højere kvalitet. Desuden regne micro-influencers ofte som eksperter inden for deres område.

Disse mindre kendte nanve bliver ikke kontaktet af så mange annoncører, så de er ofte mere troværdige og nede på jorden. Markedsføringspotentialet er derfor meget højt og denne gruppe vil blive meget populær i 2019.

Personalisering
På grund af de mange oplysninger som folk hver dag og selv om mange forbrugere er bekymret over deres privatliv, har det også betydet at de er blevet forkælet når de er online inklusiv når de handler online.

Indhold, produkter, e-mails bliver nu baseret på kundens købshistorik, links der er klikket på, indlæg på sociale medier og anden aktivitet på internettet.  Booking.com adviser for eksempel deres kunder om tilbud steder hvor kunden tidligere har boet, Netflix tilbyder film og serier afhængig af hvad deres kunder tidligere har set, Amazon og eBay tilbyder produkter magen til dem kunden har købt tidligere. For slet ikke at nævne Google og Facebook der har et dybdegående kendskab til os og bruger denne viden til at tilpasse deres indhold og services når vi benytter dem.

Personalisering vil helt klart blive vigtigere og vigtigere da det forbedrer brugeroplevelsen selv om nogle brugere vil være nervøse for deres privatliv.

24/7 marketing
Real-time kommunikation er allerede ved at være almindelig, da dine kunder er ved at vænne sig til 24/7 timers support via de sociale medier og dine konkurrenter arbejder med real-time salg, chatbots og konstant overvågning for social medie kriser.

Dette kommer selvfølgelig af at de sociale medier aldrig sover – dine kunder fortsætter med at bruge dine produkter, omtaler dem online og køber dine produkter på alle tider af døgnet. Dette har været tilfældet et stykke tid, men nu er teknikken nået til et punkt hvor der findes gode og effektive værktøjer til at overvåge i realtime om the brand bliver nævnt, poste indhold på et bestemt tidspunkt, chatbots der tilbyder øjeblikkelig hjælp mv.

Det betyder at 2019 kunder vil forvente at deres klager på sociale medier bliver besvaret øjeblikkeligt, og bliver ikke overrasket hvis du øjeblikkeligt svarer og tilbyder dine produkter eller services. Verden bevæger sig i retning af dine kunder forventer øjeblikkelig hjælp og hvis du ikke tilbyder det vil dine konkurrenter gøre det.

Afrunding
Dette er nogle af de tendenser som vil præge 2019 men verden ændrer sig hurigt og det er nok sværere at forudse hvad der vil ske, men pt. er sociale medier virkelig interessant for især mindre og mellemstore virksomheder, da man stadigvæk kan få rigtig meget for sine markedsføringskroner. Om nogle får år vil disse sandsynligvis også blive domineret af de store virksomheder, så det er nu du skal med, hvis du ikke allerede bruger dem.

  • Seneste indlæg
Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
follow me

    ×
    Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
    follow me
    Latest Posts