Podcasts er et effektivt Business-to-Business markedsføringsværktøj

Podcasts er et effektivt Business-to-Business markedsføringsværktøj

Det første mange inden for B2B markedsføring tænker på når det gælder kommunikation med deres kunder er nyhedsbreve, men i mange tilfælde kan det give lang mere mening at bruge podcasts. Podcasts har nogle vigtige fordele i forhold i forhold til e-mails, da modtageren kan lytte til podcasts mens de sider i deres bil, rejser, dyrker sport eller foretager andre aktiviteter. Modsat e-mails som kræver en større grad af opmærksomhed.

Fordele ved podcasts

Først og fremmest tilbyder podcasts os muligheden for at engagere publikum på nye måder og i andre forbindelser. Det betyder at du kan nå potentielle kunder både på deres kontor, men også i bilen, under deres løbetur eller når de rejser. Situationer hvor det vil være mindre sandsynligt eller umuligt for dem at læse deres e-mails. Især hvis du ønsker at få kontakt til virksomhedsledere og iværksættere, som ofte vil have for travlt til at læse nyhedsbreve eller blogs.

For det andet vil der være mindre konkurrence om målgruppens opmærksomhed.  2018 B2B Content Marketing Trends undersøgelsen der blev foretaget af The Content Marketing Institute/MarketingProfs, viser at sociale medier bruges af næsten 94% af virksomhederne, mens kun 17% bruger podcasts i deres markedsføring. Hvis du markedsfører din virksomhed på eksempelvis Facebook, vil du konkurrere med 94% af dine konkurrenter, hvilken betyder at at sandsynligheden for at din budskab dukker op hos en potentiel kunde vil være 1,06%. Dette er natuligvis en forsimpling, da mange faktorer som bestemmer chancerne, så dette er en alt andet lige betragtning. Hvis du derimod har en podcast, bliver sandsynligheden derimod 5,9% hvilket er en 552% forbedring. i forhold til sociale medier.

Desuden er podcasts en effektiv metode til at nå publikum på deres mobile platforme. Et amerikansk studie viser at 76% af lytterne til podcasts gør det via mobile enheder.

Hvilke markedsføringsmål kan en B2B podcast tilbyde?

Podcasts virker bedst i fasen hvor i forbindelse med at få kundernes attention og engagement. Podcasten kan således bruges til at opbygge kendskab til dit brand og til at skabe autoritet inden for din branche. Indsigtsfuld og værdikskabende indhold kan hjælpe dig med at fremhæve dit brand i forhold til dine konkurrenter og engagere lytterne til at opbygge et forhold til dit brand.

De mest succesfulde B2B podcasts har en brevkasse eller paneldiskussion. Værten kan tage nye gæster for at dele deres erfaringer. Dette giver dig også en perfek mulighed for at skabe relationer med influencers i din branche, du kan endda skabe relationer med potentielle kunder.

Vigtige podcasts overvejelser

Hvis du skal have succes med at bruge en podcast som et B2B værktøj, så er der nogle faktorer du skal være opmærksom på.

Lydkvaliteten har betydning
Da det netop drejer sig om podcasts så har lyden naturligvis en central role. Derfor er det vigtigt at lyden er god og det gælder hele vejen igennem fra optagelsen frem til når den enkelte følger lytter til den. Brug en god mikrofon og eventuelt flere til henholdsvis inden og udendørs brug. Sørg for at lydniveauet er konstant så ikke introen blæser lytteren omkuld mens dele af talen er en hvisken. Tjek alle steder hvor podcasten plublisherers.

Vær ikke bange for at redigere
Den simple udgave er at kortere er bedre når det kommer til podcasts. Det betyder at du bør være parat til at klippe og redigere i din optagelse. Hver dog opmærksom på at kort at godt ikke altid gælder og selvom om nogle mener at 5 minutter er optimalt, har andre succes med langt længere podcasts. Det vigtigste er at du sørger for at indholdet er relevant for din målgruppe og derefter eksperimentér med hvilken længde der virker bedst.

Vær dig selv
Det er vigtig at personen der er vært for podcasten er sig selv. Dette skaber den største troværdighed og skaber den bedste tillid fra potentielle eller nuværende kunder.

Stream gennem flere kanaler
Der er idag mange muligheder for at distribuere dine podcasts og det er derfor vigtigt at du ikke bare vælger en, men bruger alle de kanaler som dine potentielle lyttere bruger. Sandsynligheden for at de vil abonnere på din podcast stiger væsentligt hvis de kan lytte via deres favorit medie. Skal de skifte medie skal din podcast virkelig være noget specielt, så sørg for at være så mange steder som muligt, hvilket også vil øge dine muligheder for at nå nye lyttere.

Konklusion

Podcasts er ikke kun til B2C markedsføring men også et effektivt værktøj til B2B salg. En B2B podcast kan bruges til både at indfange potentielle kundeemner, opbygge autoritet inde for branchen og øge kendskabet til dit brand, men kan også bruges til at engagere og styrke relationen til eksisterende kunder. Podcasts kan produceres på et overskueligt budget og giver mulighed for selv små og mellemstore virksomheder at være med.

Vi tilbyder en lang række podcastprodukter som du kan vælge imellem og du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os hvis du har spørgsmål eller ønsker.

  • Seneste indlæg
Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
follow me

    ×
    Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
    follow me
    Latest Posts