9 tips til at bruge sociale medier til rekruttering

9 tips til at bruge sociale medier til rekruttering

Der har været masser af snak om at bruge sociale medier til salg og markedsføring, men der har ikke været fokus på at bruge sociale medier til rekruttering. Ikke desto mindre bruger 92% af amerikanske rekrutteringsfirmaer sociale medier til at finde kandidater til deres kunders ledige stillinger.

Forbruget af traditionelle medier er faldet støt i de yngste generationer og sociale medier er blevet en integreret del af deres hverdag mens det at læse en avis eller at se flow tv er blevet noget specielt. Det er derfor nødvendigt at arbejde systematisk med at bruge sociale medier når du vil markedsføre din virksomhed eller organisation som et spændende sted at arbejde samt at få fat i de mest kvalificeret medarbejdere.

1. Opbyg jeres online omdømme

Opbyg dit brand og bliv den virksomhed eller organisation som alle kender og gerne vil arbejde for. Bliv en autoritet inde for din branche og tænk ikke kun på dine kunder men også på de i din organisation som kan hjælpe din virksomhed til at vokse indefra.

I dag er arbejdet blevet mere end bare en vej til at tjene penge, men der skal helst  være en følelsesmæssigt forbindelse mellem potentielle medarbejdere og organisationen og også gerne et værdifællesksab. Sørg derfor at fortælle om hvorfor det er netop er givenede at arbejde hos jer og hvorfor de vil gøre en forskel ved at arbejde hos jer.

Prøv at tænke på de virksomheder, som konstant får omtale både i traditionelle medier og på sociale medier, fordi de har et godt arbejdsmiljø, giver spændende medarbejderfordele og har en klar mission – kan I blive en af disse.

Det vigtigste er at I er konsekvente, sørg for at jeres budskab er relevant og vær åben om jeres værdier, etik og holdninger.

2. Brug video til at engagere passive kandidater

Når du først har etableret dig på de sociale medier er næste trin at styrke forholdet til potentielle kandidater, og et af de mest effektive værktøjer til dette er videoer

Videoer engagere brugerne af sociale medier op til 10 gange mere end nogen anden type indhold og giver det største afkast. Dette kan skyldes at den menneskelige hjerne er i stand til at behandle visual information 60.000 gange hurtigere end tekst, eller at du i en video ikke alene kommer med et budskab, men understøtter det med din stemme, kropssprog mv., så det står langt stærkere i modtagerens hukommelse.

Uanset grunden er videoer et effektivt værktøj til engagere passive kandidater inde for din branche. For eksempel kan du

  • Bruge live video til at hoste spørgsmål og svar sessioner
  • Lade seerne få et kig inden for virksomheden og få et glimt af kulturen i din organisation.

Folk elsker at se historier om hvad der foregår bag kulisen, så hvorfor ikke benytte dette til at skabe ekstra opmærksomhed.

3. Få medarbejderne til at dele opslag på sociale medier

Pointen med sociale medier er at nå længere ud. Det giver derfor god mening at lade jeres kollegaer bruge deres netværk til at få budskabet ud.

Spørg dine kollegaer om de ikke vil hjælpe med at sprede budskabet ved at dele jobopslag på deres favorit sociale medier.

Deling af jobopslag på sociale medier er faktisk et af de mest effektive værktøjer til at skaffe nye potentielle kandidater, når delingen sker af medarbejdere, kunder eller leverandører, og bør aldrig underkendes.

“Indhold der deles af medarbejdere får 8 gange så meget opmærksomhed, som indhold delt af virksomheder eller organisationer”

For at dette skal virke optimalt er det dog vigtigt at I som virksomhed eller organisation har en social mediestrategi på plads, så medarbejderne ved hvad de må gøre og ikke gøre. De vil være dine bedste ambassadører, men du er også nød til at hjælpe dem så de ikke kommer til at ødelægge jeres omdømme ved et uheld eller manglende omtanke selv om deres intentioner er gode.

4. Tilmeld dig grupperne på LinkedIn

Det er estimeret at ca 87% af alle rekrutteringsbureauer bruger LinkedIn til at skaffe talent, mod 55% for Facebook og 47% for Tweitter. Det viser at det ikke er nok kun at optimere jeres LinkedIn profil for at vise at I søger nye medarbejdere – selvfølgelig skal I gøre dette, men det er også en god ide at deltage i LinkedIn grupper, som er relevante for din branche.

Der er et væld af specifike grupper på LinkedIn, hvor potentielle kandidater er aktive deltagere, og forsøger at brande dem selv inden for deres faglige felt. Hvis du for eksempel leder efter salgsfolk du kan tilmelde dig grupper hvor salgsfolk typisk hænger ud.

Det drejer sig først og fremmest om at netværke og i disse grupper kan du hurtigt finde de dygtigste og mest indflydelsesrige kandidater. At vide hvem folk er, vil gøre din rekruttering langt mere effektiv når det det gælder at finde nye kollegaer.

5. Men alt drejer sig ikke om LinkedIn

Det er vigtigt at huske på at du bør bruge forskellige strategier på forskellige sociale medier, da noget måske virker for dig, men ikke for andre, og hvad der virker på LinkedIn vil sandsynligvis ikke virke på Facebook eller Twitter og omvendt.

Alle sociale medier er designet til tiltrække forskellige brugere og at blive brugt på forskellige måder, så du bør bruge dette til din fordel og vær kreativ og bygge på det som giver det største engagement.

Du skal også huske på at der i dag findes mange flere sociale medier end Facebook, LinkedIn og Twitter. Der er også Snapchat, Instagram og YouTube, der er især er interessante hvis du ønsker at tiltrække yngere medarbejdere.

Desuden kan der være en lang række niche platforms hvor netop den type medarbejdere du søger måske hænger ud.

For eksempel:

  • Udviklere bruger GitHub og StackOverflow.
  • Digital markedsføringsfolk hænger ud på Moz og Warrior Forum.
  • Andre kan måske lide at svare på spørgsmål på Quora.

6. Del indhold af værdi

Hvis du deler indhold enten i form af dit eget eller andres, så sørg for at det er noget som giver værdi for modtageren, da det ellers kan blive opfattet som spam. Sæt dig ind i hvilke spørgsmål eller problemer der optager din målgruppe og kom med forslag til svar eller løsninger. Hold dem engageret.

Sociale medier virker ikke hvis du ikke har noget som er brugbart for andre og som de føler andre også vil have gavn af. Dit indhold skal være underholdende, give værdi og interessant.

Der er mange muligheder:

  • Videoer
  • Guider til at løse problemer
  • Blogindlæg
  • Billeder
  • Fotografier
  • Infografik
  • Podcasts


7. Annoncering på sociale medier – brug statistik for at styrke din kampagne

Social medie annoncring er sædeles effektiv fordi du kan målrette meget præcist mod hvem der ser dit budskab.

Dette er meget modsat traditionel annoncering hvor du sender dit budskab bredt ud og håber at der blandt alle modtagerne af dit budskab, findes lige præcist dem som er relevate for dit budskab, mens du med de værtøjer som sociale medier stiller til rådighed, kan ramme eller komme langt tættere på at ramme lige præcist dem som er relevante for dit budskab.

Det er derfor også vigtig at du bruger disse værktøjer omhyggelig i din rekrutteringskampagne, da du ellers nemt risikerer at spilde penge på at nå dem, der er urelevante for dit budskab.

8. Sørg for at potentielle kandidater er engageret – opbyg et fællesskab

Som vi nævnte ovenfor er det vigtigt at du ikk bare spammer din målgruppe med underlødigt indhold, men giver dem noget som kan engagere dem og skaber et fællesskab for lignede mennesker.

Kommunikationen bør ikke gå en vej, men være en dialog hvor du får kommentarer på din indhold, så du bliver inspireret til fremtidigt indhold.

Skriv til folk eller kontakt folk i dit netværk, der kan blive en del af din talent pool. Fortæl dem om din organisation, fordelene som firmatet tilbyder og potentielle fordele ved at arbejde hos jer.

Vær proaktiv og gå til din målgruppe i stedet for at vente på dem til at kome til dig.

9. Udnyt hashtagget

Brug tid på at lære om hashtagget. Det er så nemt at sætte # foran et ord eller en sætning og forvente at der sker noget magisk – det er desværre ikke så simpelt.

Du bør vide hvor langt hashtagget kommer ud, hvor mange mennesker der bruger det, geografi, og demografi – hvis hashtagget ikke når frem til din målgruppe er det overflødigt at bruge det.

På den anden side kan det også være for populært så dit indlæg drunker i mængden af alle de andre indlæg, som også bruger det.

Prøv at være kreative med dine hashtags, sørg for at dine hashtags har relation til dig eller din virksomhed og hvad du ønsker at opnår med dem.

Konklusion

Sociale medie rektruttering vil tage tid, og din online tilstedeværelses vill ikke blive skabt på en dag.

På trods af dette bruger næsten halvdelen af alle rekrutteringsbureauer sociale medier i deres rekrutteringsstrategi, da det øger både antallet og kvaliteten af potentielle kandidater. Dette beviser at det kan betale sig at bruge tid på at implementere en strategi på de sociale medier. Husk også at den traditionelle rekruttering er dyr, så du kan både spare omkostninger og øge kandidatfeltet.

Det er vigtigt ikke at glemme at strategien bør være velgennemtænkt, konsistent og dokumenteret hvad angår målgruppe, hvor de skal nås, hvordan forbindelsen skabes og hvilke sociale medier der skal benyttes i de forskellige trin. En sporadisk indsats vil højst sandsynligt resultatere i skuffende resultater.

Hvis du stadigvæk er i tvivl om du bør bruge sociale medier til rekruttering så tænk på følgende:

  • Du kan nå passive potentielle kandidater.
  • Du kan lære kandidaternes kompetencer at kende uden at du behøver deres CV.
  • Ved at dele jeres organisationskultur online vil du med større sandsynlighed finde kandidater der deler jeres kulturelle værdier.
  • Ansætter I løbende vil en konsistens social medie strategi, reducere omkostningerne til rekruttering betydeligt over tid.

Der er således mange gode grunde til at gøre sociale medier til en integreret del af jeres rekrutteringsstrategi, og nedenfor har vi en række spændende produkter, der kan hjælpe jer i gang.

  • Seneste indlæg
Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
follow me

    ×
    Er uddannet cand. merc. fra CBS og har i 30 år arbejdet med IT og elektronisk markedsføring. Har således stor erfaring i brug af IT i forbindelse med markedsføring og kommunikation, brug af sociale medier, SEO og e-handelsløsninger.
    follow me
    Latest Posts